Erfaringer

Skoler, hvor eleverne ikke har mobiltelefoner tilgængelige i skolen, har bedre test-resultater end skoler, hvor eleverne gerne må have mobil. Læs om forskningen på Folkeskolen.dk eller hent forskningsartiklen fra London School of Economics.

Se indslag i TV2Lorry, hvor elever fortæller om deres oplevelser som mobilfri.

Læs artikel i Computer World, hvor Alexander Strand fortæller om baggrund og motivation for mobilopbevaring.

Læs amerikansk blog indlæg af Alex Soojung-Kim Pang forfatter til bog om “forstyrrelsesafhængigheden” af smartphones og nye teknologier med titlen “Distraction Addiction”.

Flere skoler indfører i dag helt eller delvist mobilforbud. Børnene koncentrerer sig bedre i timerne og former nye fællesskaber uden for den digitale verden. Læs artikel fra fra Kristeligt Dagblad om forvandlingen på en mobilfri skole der benytter Telefonrammen.

Se DRs program Den Mobilfrie Skole. Programmet omhandler Skægkærskolen i Silkeborg, der har haft stor succes med at inddrage mobiltelefonerne ved skoledagens begyndelse og først aflevere dem tilbage til eleverne, når skoledagen er slut. Børnene i klassen har ikke en mobiltelefon på sig, og skolelærer Helen Riisgaard udtaler. – Jeg synes, jeg har mine elevers opmærksomhed mere, end jeg havde tidligere. De fleste elever har også oplevet det mobilfrie klasseværelse som noget befriende.

Jeg kan helt klart bedre koncentrere mig og følge med i timerne. Vi bliver ikke forstyrret, når vi sidder rigtig koncentreret, siger elev Andreas Fisker Jokumsen fra Skægkærskolen. De foreløbige erfaringer er, at den mobilfri undervisning også har givet helt andre sociale vaner. Eleverne spiller kort og bold sammen, inden de får telefonen igen, når skoledagen er omme.

© Telefonrammen – MobilhotelKasse til mobiltelefoner