Erfaringer

mobiltelefoner i klasselokale

Flere skoler indfører i dag helt eller delvist mobilforbud

Børnene koncentrerer sig bedre i timerne og danner nye fællesskaber uden for den digitale verden. Læs artikel fra Kristeligt Dagblad om forvandlingen på en mobilfri skole der benytter Telefonrammen.

Se DRs program Den Mobilfrie Skole. Programmet omhandler Skægkærskolen i Silkeborg, der har haft stor succes med at inddrage mobiltelefonerne ved skoledagens begyndelse og først aflevere dem tilbage til eleverne, når skoledagen er slut. 

Børnene i klassen har ikke en mobiltelefon på sig, og skolelærer Helen Riisgaard udtaler: “Jeg synes, jeg har mine elevers opmærksomhed mere, end jeg havde tidligere. De fleste elever har også oplevet det mobilfrie klasseværelse som noget befriende.

Mobilhotel forbedrer koncentrationen

“Jeg kan helt klart bedre koncentrere mig og følge med i timerne. Vi bliver ikke forstyrret, når vi sidder rigtig koncentreret,” siger elev Andreas Fisker Jokumsen fra Skægkærskolen.

De foreløbige erfaringer er, at den mobilfri undervisning også har givet helt andre sociale vaner. Eleverne spiller kort og bold sammen, inden de får telefonen igen, når skoledagen er omme.

mobilramme fyldt med telefoner

Læs hvad andre skriver

the london school of economics and political science

Skoler, hvor eleverne ikke har mobiltelefoner tilgængelige i skolen, har bedre testresultater end skoler, hvor eleverne gerne må have mobil.

Læs  om forskningen på Folkeskolen.dk eller hent forskningsartiklen fra London School of  Economics.

tv lorry logo

Se indslag i TV2 Lorry, hvor elever fortæller om deres oplevelser som mobilfri.

computerworld logo

Læs artikel i Computer World, hvor Alexander Strand fortæller om baggrund og motivation for mobilopbevaring.

citat alex soojung

Læs amerikansk blogindlæg af Alex Soojung-Kim Pang forfatter til bogen Distraction Addiction om “forstyrrelsesafhængigheden” af smartphones og nye teknologier.